‘Geen ouderwetse fietswinkels meer over 4 jaar’

'Ouderwetse fietsenwinkels zijn over vier jaar verdwenen'Ondernemer Edwin de Jong (22) startte vier jaar geleden met zijn online fietsenwinkel FietsUniek.nl. Inmiddels verkoopt hij zo’n 10.000 stuks per jaar. In 2015 verwacht hij op zijn minst het dubbele en dat lijkt een haalbaar streven. In maart opent ook de eerste fysieke winkel zijn deuren, wij gingen nu alvast even langs.

“Grote namen als Gazelle en Batavus eisen nu eenmaal dat je ook een fysiek verkooppunt hebt”, vertelt De Jong. “Maar een winkel zorgt ook voor meer vertrouwen bij de klant en is een extra service. Ik zie het dan meer als showroom dan als winstgevend verkooppunt. Dat is meteen ook de enige reden waarom ik denk dat er in de toekomst nog fietsenwinkels bestaan. Een fietsenwinkel zonder webshop of andersom: dat zie je over vier jaar niet meer. Fietsen koop je dan vooral op internet of bij al bestaande winkels. Zo staan onze eigen omafietsen inmiddels ook bij vijftien vestigingen van de Gamma.”

Deals met aanbieders
De marktkoopmanszoon zat nog in de collegebanken toen hij begon met ondernemen. “Ik had allerlei handeltjes op Marktplaats: telefoonopladers en dat soort dingen. De verkoop ging steeds beter, maar er zat ook veel tijd in. Op school hield ik constant mijn marktplaatsbiedingen in de gaten, ik was veel geld kwijt aan het doorsturen van bestellingen en mijn moeder werd gek van de voorraad in de garage. Ik dacht: dat moet makkelijker kunnen. Daarom sloot ik deals met aanbieders zodat zij de producten direct naar mijn klanten konden sturen.”

“Ik was dus al flink aan het verkopen, maar op een opladertje van zeven euro maak je niet veel winst. Het veranderde toen ik een fiets nodig had. Via via kwam ik terecht bij een fietsengroothandel en toen is het balletje echt gaan rollen.” Inmiddels worden vanuit Shopmarkt BV alle denkbare fietsen en accessoires verkocht via allerlei webshops, zoals transportfiets.nl, bakfietsweb.nl, juniorfiets.nl en omafiets.nl.

Belang van een domeinnaam
“Die laatste was al een lopende webwinkel, maar ik wilde koste wat kost de domeinnaam hebben en dat ging niet makkelijk. De bank wilde me er geen geld voor lenen. Dat een goedlopend bedrijf geld wil hebben voor een mooi pand in hartje Amsterdam snappen ze wel, maar dat je Omafiets.nl kunt vergelijken met een A-locatie, dat het net zo goed een merknaam is en bezoekers trekt: dat ging er niet in. Ik heb er wakker van gelegen, ook al mijn eigen geld in geïnvesteerd en zelfs mijn auto verpand, maar nu is het adres van mij en goed voor zeker zestig procent van de inkomsten.”

FietsUniek 2.0
Omafiets.nl is sinds een jaar onderdeel van FietsUniek en onder andere die investering zorgde voor een nieuwe koers, of hoe Edwin het zelf noemt: FietsUniek 2.0. “Eerst wilde ik gewoon de goedkoopste fietsverkoper zijn. Het maakte niet uit wat de modellen bij de concurrent kostten, ik ging er altijd onder zitten. Dat is niet meer zo. Ik heb gekozen voor kwaliteit en een goede klantenservice. De fietsen zijn niet meer de allergoedkoopste, maar mensen kunnen wel achteraf betalen, gebruik maken van de mobiele fietsenmaker en onze klantenservice is altijd bereikbaar.”

Die klantenservice wordt nu bemand door twee medewerkers. Bij elkaar staan er vier man op de loonlijst en ook stagiair Erwin versterkt het team dat net is verhuisd naar een pand in Hillegom. In de ruimte onder het kantoor wordt gewerkt aan de spiksplinternieuwe winkel. Als het aan Edwin ligt, blijft het niet bij die ene. “Het bedrijf loopt nu goed en we zijn klaar om te groeien. Daarbij denk ik niet meteen aan personeel, ik wil meer doen met dezelfde mensen.”

“Daarom richten we ons nu op het automatiseren van de processen: administratie voor alle verschillende sites via Exact, aanbod beheren via Shopctrl en e-mailmarketing regelen met oplossingen van Copernica. Het internet biedt zoveel mogelijkheden, dat kan een fysieke winkel nooit bijhouden. Wij gaan Nederland bombarderen met onze fietsen!” Voordat we vertrekken, nodigt Edwin ons uit op het openingsfeestje en dat laten we natuurlijk niet aan onze neus voorbij gaan.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten