“Met een webshop of fysieke winkel alleen red je het niet”

“Met een webshop of fysieke winkel alleen red je het niet”

Online schoenenboetiek Uppark opent 1 augustus, drieënhalf jaar nadat de webwinkel het levenslicht zag, een stenen winkel. In een tijd waarin vooral de kleding- en schoenenwinkels het moeilijk hebben, lijkt dit geen voor de hand liggende keuze. Maar Sanne Noorman, die Uppark samen met Willem Prins runt, denkt hier anders over.

Sanne beaamt dat het geen gemakkelijke tijden zijn in de branche. Toch zegt ze stellig dat als op de ene plek winkels sluiten, er op een andere plek juist kansen ontstaan. Hierbij is het volgens Sanne wel essentieel om je te specialiseren. Sanne: “Ik denk dat we weer gaan naar een tijd waarin mensen kaas willen kopen bij de kaasboer, vis bij de visboer en brood bij de warme bakker. Waar het bij de grote retailers naar mijn mening misgaat, is dat ze van alles willen aanbieden. Wanneer iemand bij Uppark komt, of het nu in winkel is of in de webshop, is het meteen duidelijk dat we gespecialiseerd zijn in schoenen.”

[Tweet “”De markt is zo verzadigd dat je het met alleen een webshop of een fysieke winkel niet gaat redden.””]

“Verder is het belangrijk om je te onderscheiden. De markt is zo verzadigd dat je het met alleen een webshop of een fysieke winkel niet gaat redden. Door het cross-channelprincipe te hanteren, denk ik dat Uppark anders is dan andere online schoenenwinkels. En dat is nodig, want uiteindelijk zullen alleen de beste en de meest onderscheidende online shops overblijven. Plus de webwinkels die het cross-channelprincipe op de juiste manier weten in te zetten.”

“Met twee afzetkanalen bereiken we nog meer mensen”
Voor Sanne voelde het als een logische stap om verder te kijken. “In de online wereld is Uppark een vrij klein bedrijf. Om te kunnen opboksen tegen de grote spelers hebben wij een kruisbestuiving als deze gewoon nodig. De afgelopen jaren hebben we al een aantal pop-up stores gehad, dus helemaal nieuw is het gelukkig niet. En voordat we besloten om een fysieke winkel in Horst te openen, hebben we eerst een aantal maanden proefgedraaid met een pop-upstore op dezelfde locatie. Het fijne van deze plek is dat we gevestigd zijn boven een zaak met dameskleding. Met hun kleding spreken zij dezelfde doelgroep aan als wij. Wanneer iemand bij hen een mooie outfit koopt voor een feestje, is de kans groot dat ze ook even bij ons komt kijken voor bijpassende schoenen.”

Een persoonlijk tintje
Sanne merkt verder op dat vooral de oudere doelgroep niet graag online winkelt. “Met de fysieke winkel spelen we ook in op de behoefte van deze groep vrouwen. De voorraad in de winkel en de webshop is vrijwel identiek. Voor de collectie maakt het dus niet uit waar je shopt, maar in de winkel kunnen we net wat meer advies geven over de maatvoering of de pasvorm van bepaalde schoenen. Ook gaat de winkel dienen als afhaallocatie voor de online bestellingen. De persoonlijke service die Uppark online biedt, blijft ook in de winkel een belangrijke pijler. Wanneer je met Uppark belt, krijg je of Willem of mij aan de telefoon. En ook in de winkel gaan Willem en ik het helemaal zelf doen. Wij geloven echt in die persoonlijke en informele aanpak.”

“Momenteel is Horst voor ons de beste optie”
Voor klanten die in het zuiden van het land wonen, kan de fysieke winkel inderdaad een belangrijke meerwaarde hebben. Maar wat als je niet in de buurt van Limburg woont? “Wij beseffen heel goed dat onze klanten uit de Randstad nu nog niet helemaal naar Horst komen rijden. Terwijl we online wel al veel klanten uit de Randstad en het noorden bedienen. Wat dat betreft hadden we ons beter wat centraler kunnen vestigen. Maar omdat Willem en ik alles zelf doen, is Horst momenteel de beste optie. Toch vlak ik niet uit dat we op den duur zaken gaan doen in Amsterdam. Momenteel geef ik nog niet graag dingen uit handen, dus dat zal pas op de lange termijn zijn. Wanneer mijn hulp nu nodig is in de winkel, ben ik vanaf huis binnen drie minuten in de winkel. Wanneer je een winkel in Amsterdam wilt, vraagt dat toch om een andere manier van werken. Maar mocht een Amsterdams bedrijf ons benaderen voor een samenwerking, zoals een pop-up store of een mooi hoekje in een winkel, dan staan we daar zeker voor open.”

Uppark.nl kondigt het nieuws aan op Facebook.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten