LWvhJ-award toont logistieke ecommercekansen

LWvhJ-award toont logistieke ecommercekansen

In Nederland domineren enkele verzendpartijen de ecommercelogistiek. Kun je op dit vlak dan nog wel jezelf onderscheiden? Meer dan ooit! Zo bleek gisteren, toen genomineerden van de ‘Logistieke Webshop van het Jaar-verkiezing hun pitch mochten houden voor de vakjury.

De logistiek van boeken en schoenen(doosformaat) wordt al jaren gedomineerd door enkele spelers als DHL en PostNL. Ondanks nieuwe aanbieders, softwareleveranciers, parcelstations en fietskoeriers lijkt logistiek binnen de ecommerce soms bijna een homogeen product. Maar kun je met een andere logistiek ook een andere markt aanboren? Gisteren bleek van wel, toen was het de beurt van de startende en kleinere webwinkels om te pitchen voor de jury van Logistieke Webshop van het Jaar. Een middag met ecommercelogistiek in de breedste zin van het woord.

Logistiek in recommerce

Zo blijkt een unieke logistieke aanpak dé schakel naar succes op het gebied van recommerce. Albeka toont via een zelf opgezet logistiek netwerk dat er een nieuwe markt kan ontstaan in gebruikt kantoormeubilair. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid naar ruim vijftig medewerkers. Retourplaza.nl verkoopt, dankzij een eveneens bijzondere logistieke aanpak, artikelen die eerder werden geretourneerd. Eerder publiceerden wij al de wens van het bedrijf om dit jaar nog twintigduizend artikelen te verkopen. Tonertoday.nl minimaliseert juist bewust de logistiek en magazijnruimte door alles via de leveranciers direct naar de eindgebruiker te sturen en onderneemt met niet meer dan 40m2 kantoorruimte.

Recyclen en duurzaamheid zijn hot topics in de logistiek, maar de huidige problematiek rond retouren of logistieke kosten kwamen zeker ook aan bod. Neem nu Fashionandtrends.nl. Die presenteert kleding met een retourenpercentage van, even uit het hoofd gerekend, zo’n tien procent. Het toont aan dat goed klantcontact en productinformatie vóór de aankoop kan zorgen voor een logistieke winst. Kabeldirect.nl ziet juist veel (logistieke) winst in een eigen afhaalpunt, waar de consument direct zijn kabels kan uitproberen. Ook zij slaan daar logistieke kosten mee over, iets wat niet overbodig is bij een gemiddelde orderwaarde van twee a drie tientjes.

Gevaarlijke stoffen of duizenden kilo’s zand

Soms is een andere logistiek eerder pure noodzaak. Zo verkoopt Polyestershoppen.nl naar eigen zeggen ‘alles dat plakt’ en de polyester- of epoxyharsen bestaan regelmatig uit gevaarlijke stoffen en kunnen dus niet zomaar door de brievenbus. Een probleem dat Zandcompleet.nl als geen ander kent. Die kuub zand lever je ook niet even bij de buren af en retouren zijn daar ook geen optie. Toch weet het bedrijf in negentig procent van de bestellingen ervoor te zorgen dat het de volgende dag al wordt geleverd.

Voor ons is het een raadsel hoe de vakjury een vergelijking gaat maken tussen een speler die tienduizenden kilo’s zand snel en efficiënt door heel Nederland levert en een platform dat ook andere webwinkels in de toekomst kan helpen met het retourenprobleem. Maar gisteren werd wel meer dan ooit duidelijk dat logistiek een prachtig unique selling point kan zijn. Als je vandaag een webwinkel begint in kleding, sieraden of telefoonhoesjes, dan is het lastig om je te onderscheiden tussen de duizenden concurrenten. Maar met een logistiek die anders is dan die van anderen, heb je als ecommerce-starter opeens heel veel kansen!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten