Klezzer biedt nieuw traffic-kanaal voor webwinkels

Klezzer biedt nieuw traffic-kanaal voor webwinkels

Ging je vroeger naar een vergelijkingssite voor de laagste prijs, tegenwoordig weten reviews de laatste drempel regelmatig weg te nemen om over te gaan tot een bestelling. Die juiste review is dan goud waard, al ziet de schrijver daar zelden wat van terug. Reden voor Harm Jan Bosscher om een review-site op te richten waarbij de auteurs meedelen in de winst.

Precies één jaar geleden begon Harm Jan aan Klezzer, de site die in oktober 2015 live ging en momenteel zo’n 1200 bezoekers per dag trekt. Dit zijn vooral consumenten die al vrij goed weten wat ze willen en in zoekmachines nog even zoeken naar ervaringen of recensies van artikelnummers of andere specifieke longtail-zoekopdrachten. Een doelgroep die goed converteert als je ze de juiste review voorschotelt en dat is precies wat de site van Harm Jan doet.

Kwalitatieve reviews omdat het wordt beloond

Klezzer biedt reviews die door consumenten zijn geschreven. Volgens Harm Jan staat het internet vol met recensies, maar op Klezzer zijn de reviews wat langer en completer omdat de auteur beloond wordt als hij een volledige review achterlaat. Klezzer betaalt mensen wekelijks voor ingestuurde reviews, afhankelijk van wat er in de ‘spaarpot’ zit. Maar de recensent krijgt elke week betaald en de inkomsten uit één review lopen al snel op tot zo’n vijf tot tien euro per jaar en bij groeiende bezoekersaantallen zal dat alleen nog maar verder kunnen stijgen.

De producten komen veelal vanaf affiliate-netwerken als Tradetracker, Daisycon en andere platformen. Hiermee heeft hij een productaanbod van ruim vijf miljoen producten kunnen realiseren die continu worden aangevuld met unieke content, doordat mensen er reviews over insturen. Elke week komen er nu zo’n tien uitgebreide reviews binnen, geeft Harm Jan telefonisch aan. Bij veel reviews kun je de auteur controleren. Bijvoorbeeld omdat de review links naar social media-kanalen heeft. Ook worden er ervaringen gedeeld die foto’s bevatten waarin het product wordt getoond, zodat je kunt zien dat de auteur het item daadwerkelijk heeft kunnen testen.

‘Inkomsten uit aangesloten shops en affiliate-netwerken’

“De inkomsten komen mede uit affiliate-netwerken en dat loopt best goed. Bezoekers die op specifieke productcodes zoeken converteren al snel vrij aardig. Daarnaast zijn er steeds meer webwinkels direct aangesloten,” zegt Harm Jan. Hij signaleert dat een toenemend aantal webwinkels op zoek is naar alternatieve verkeersbronnen, omdat de reguliere kanalen soms bijna niet meer te betalen zijn. Bij hem betaal je per klik en het tarief hangt af van de prijs van je product. Zo betaal je 2 cent voor een artikel van een tientje, tot één euro bij producten van 2500 euro of hoger.

Op de vraag of die tarieven blijvend zijn, antwoordt Harm Jan dat je altijd nog kunt kiezen voor een affiliate-netwerk – want ook dan kun je dus op zijn platform opgenomen worden – maar zelf denkt hij dat juist die makkelijke instap bij Klezzer interessant kan zijn voor webwinkeliers. “Je kunt al prepaid instappen voor 10 euro. Als je alleen producten hebt van 25 euro krijg je voor dat tientje al ruim tweehonderd gerelateerde kliks.” Omdat het prepaid is zit je verder nergens aan vast en op die manier heeft hij al tientallen webshops zelf aangesloten.

Dit jaar nog wil hij de bezoekersaantallen zeker nog keer tien laten stijgen, want al kan hij er nu net van leven, hij wil minimaal de helft van de inkomsten doorspelen naar de review-auteurs. En daarvoor zijn nog wel meer inkomsten, en dus kwalitatieve reviews nodig. Daarnaast wil Harm Jan widgets of feeds ontwikkelen, zodat webshops de reviews zelf kunnen importeren en tonen op de eigen webshop. Met als uiteindelijke doel een site die wereldwijd webwinkels en consumenten bij elkaar brengt.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten