Kledingkopen.nl wil bezoekers bewuster laten shoppen

Kledingkopen.nl wil bezoekers bewuster laten shoppen

Een veel gehoorde klacht van consumenten is dat ze wel duurzame kleding willen kopen, maar niet weten waar ze die kunnen krijgen. Kledingkopen.nl brengt daar verandering in. Sinds kort kun je op het platform niet alleen zien wat een kledingstuk bij de verschillende aanbieders kost, maar ook of het duurzaam is geproduceerd.

“De tijd dat bij het shoppen alleen de prijs doorslaggevend is, is voorbij”, zegt content manager Elles Veenboer wanneer we haar vragen naar de aanleiding van het initiatief. “Consumenten winkelen steeds bewuster en zijn best bereid om wat meer te betalen voor duurzame producten.” Middels een eigen keurmerk, op de site weergegeven als een icoon in de vorm van een groene wereldbol, kunnen bezoekers van de vergelijkingssite zien dat een kledingstuk duurzaam geproduceerd is.

‘We mogen de nieuwsberichten niet negeren’

De kledingindustrie kwam de afgelopen maanden regelmatig negatief in het nieuws vanwege de vaak schrijnende arbeidsomstandigheden. Door per merk uit te zoeken in hoeverre het kledingmerk geeft om de arbeidsomstandigheden, het milieu en het klimaat wil Kledingkopen.nl haar bezoekers handvaten geven bij de keuze voor een kledingstuk. “Ondanks dat wij zelf geen producten verkopen, mogen wij als prijsvergelijker ons hoofd niet in het zand steken”, geeft Elles aan. “Ook wij hebben indirect te maken met het leed dat de kledingindustrie met zich kan meebrengen. Wij vinden dan ook dat we online shoppers bewust moeten maken van merken die zich inzetten voor betere arbeidsomstandigheden en rekening houden met het milieu en het klimaat.”

Om het label duurzame kleding te verdienen moeten merken onder andere veilige en hygiënische werkplekken bieden, de werknemers een leefbaar loon uitkeren en geen gebruikmaken van kinderarbeid. Ook wordt er gecontroleerd op de mate van CO2-uitstoot en het gebruik van chemische stoffen. Wanneer een merk goed scoort op het gebied van arbeidsomstandigheden, rekening houdt met het milieu of zich bekommert om het klimaat, krijgt het van Kledingkopen.nl het keurmerk.

‘Het blijft een lastige industrie’

Elles bevestigt dat het controleren van de merken een lastig proces is. “Ik ben met je eens dat merken die weinig oog hebben voor hun mensen of het milieu dit niet wereldkundig maken. Maar gelukkig zijn er steeds meer merken waarbij duurzaamheid een belangrijk speerpunt is en die dit ook goed weten uit te dragen. Ook is er in de media veel bekend over de manier waarop de verschillende merken hun bedrijf runnen.” Producent Toms is volgens Elles een goed voorbeeld van een merk dat niet alleen goed zorgt voor het eigen personeel, maar ook iets teruggeeft aan de wereld. “Voor elk paar schoenen dat zij verkopen, doneren ze een paar aan een kind in een ontwikkelingsland.”

Hoeveel procent van de aangesloten bedrijven in het bezit is van het keurmerk durft Elles niet te zeggen. “We zijn twee jaar geleden begonnen met ons platform en het aanbod groeit nog elke dag. Het kan dus goed zijn dat een nieuw aangesloten merk wel duurzaam werkt, maar dat wij dit nog niet hebben kunnen checken.” Dat Kledingkopen.nl merken die duurzaam werken in de schijnwerpers zet, wil niet zeggen dat er uitsluitend groene merken op het platform staan. De uiteindelijke keuze voor een merk blijft bij de consument te liggen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten