Google vervijfvoudigt de benodigde reviews bij Google AdWords

Google vervijfvoudigt de benodigde reviews bij Google AdWords

Waar je tot voorkort dertig reviews per jaar nodig had voor het laten zien van jouw gemiddelde score bij Google AdWords, gaat Google nu vragen om honderdvijftig. Hiervan moeten minimaal tien beoordelingen geschreven zijn in de taal van de Google-interface van de gebruiker. Ook moeten de reviews een gemiddelde score hebben van minimaal drieënhalve ster. Al met al een forse stijging dus, die vooral onder de kleinere webwinkelier voor veel extra druk gaat zorgen.

Search Engine Land bracht dit nieuws naar buiten. Reviews.co.uk was de eerste partij die de veranderingen opmerkte. Google heeft het nieuws nog niet officieel bevestigd, maar officieus zou de zoekgigant al meerdere klanten op de hoogte hebben gebracht. Ook online is het nieuwe beleid nog niet terug te vinden. Wel heeft een anoniem bureau laten weten dat de nieuwe richtlijn nu al effect heeft op diverse spelers in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Europa.

Eén op de tien reageert

Als deze wijziging inderdaad doorgevoerd wordt, betekent dit ook voor de Nederlandse webwinkelier dat er aardig wat werk aan de winkel is. Het verzamelen van dertig reviews in een periode van twaalf maanden is voor een pure starter misschien een uitdaging maar als kleine webwinkelier is het op te brengen. Anders wordt het als je er honderdvijftig moet binnen harken. Een klant die ontevreden is, schrijft over het algemeen maar al te graag een review om z’n beklag te doen. Moeilijker is het om een tevreden klant zo ver te krijgen om zijn beoordeling achter te laten. Een goede prijs, een snelle levering en lage of geen verzendkosten worden al lang niet meer gezien als een goede service, maar als een vanzelfsprekendheid.

Als één op de tien klanten dan de moeite neemt om jouw webshop te beoordelen, ben je waarschijnlijk al blij. Verstuur je zo’n twee- tot driehonderd bestellingen per maand, dan moet het volgens ons zeker haalbaar zijn om jaarlijks honderdvijftig keer beoordeeld te worden. Maar ook dan zal je je klanten waarschijnlijk enigszins moeten pushen om een beoordeling achter te laten. Maak het je klant in ieder geval zo eenvoudig mogelijk en stuur bijvoorbeeld twee dagen na ontvangst van het product een mooie mail met de mogelijkheid om in een paar klikken een review achter te laten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten