DutchDandy: ‘We zijn heer en meester in een ‘Pinkeltje’-markt’

DutchDandy: ‘We zijn heer en meester in een ‘Pinkeltje’-markt’

Duurzaamheid, kwaliteit en jezelf geen moment serieus nemen, dat is volgens Hein Strijker de sleutel tot het goede leven. Met behulp van zijn bedrijf DutchDandy wil hij wat kleur brengen in de grijze massa. En dat lukt aardig. In de afgelopen jaren wist DutchDandy uit te groeien van een uit de hand gelopen hobby tot een expert in markante accessoires. Webwinkel Weblog werd erg nieuwsgierig naar dit bedrijf en ging met Hein in gesprek.

Hein vertelt dat DutchDandy momenteel vijf labels heeft, waarvan Bretels.nl de belangrijkste is. “Naast bretels verkopen we onder andere dasspelden, riemen en vlinderdassen. Binnenkort komen daar bordeelsluipers en boutonnieres bij. Doorsnee producten kom je bij ons niet zo snel tegen, de meeste items zijn vrij uitgesproken en bij voorkeur exclusief. We willen graag een beetje opvallen. Verder zijn we hard bezig om onze functionele uitstraling om te buigen naar een premium propositie, waarbij er meer plek is voor gevoel en beleving. Waar we vroeger uitsluitend producten afbeelden op onze site, maken we nu steeds meer ruimte vrij voor foto’s en het verhaal achter het product.”

‘We zijn lastig te kopiëren’
Naast de webshops kunnen klanten op afspraak terecht in het atelier in Amsterdam. “Eigenlijk is het een mooi woord voor de opslagruimte waar al onze producten netjes opgestapeld liggen, maar we willen onze klanten een premium-ervaring bieden en een atelier hoort daar in onze beleving gewoon bij. In de praktijk zien we dat zo’n vijf procent van onze klanten gebruikmaakt van ons tailor-made advies in het atelier. In de nabije toekomst hopen we een echte winkel te openen, al moeten we daarvoor nog wel wat extra bretels verkopen. Met onze old-school longtail producten zijn we momenteel heer en meester in een ‘Pinkeltje’-markt.”

DutchDandy omvat meerdere webwinkels, maar als we het hebben over het vlaggenschip Bretels.nl gaan er gemiddeld drie orders per dag over de toonbank. “Ons doel voor 2016 is om daar vijf van te maken. Omdat we de grootste collectie exclusieve bretels van Nederland en Duitsland hebben, moet dit zeker haalbaar zijn. Wij hebben het internationale A-merk Albert Thurston, het Nederlandse kwaliteitsmerk Profuomo en ons eigen kwaliteitsmerk Hein Strijker. Het ontwerp van het eigen merk doen we volledig in eigen beheer. Hierdoor zijn we lastig te kopiëren en bieden we een assortiment dat breder is dan het aanbod van onze concurrent.”

‘Van de voorraad kregen we vaak hoofdpijn’
Alle producten worden verstuurd vanuit het atelier. “In het begin zorgden logistieke uitdagingen regelmatig voor hoofdpijn. Zowel de aanlevering vanuit de leveranciers als de verzending naar klanten is bijzonder foutgevoelig. Daar komt bij dat Duitse klanten verwend zijn door grote spelers als Zalando en graag producten retourneren. Om het overzicht niet te verliezen, hebben we ervoor gekozen om alles in eigen beheer te ontvangen en te versturen. Inmiddels durf ik wel te zeggen dat we de logistiek goed op orde hebben. Onze klanten beoordelen ons gemiddeld met een 9,4 en daar zijn we trots op.”

Ongeveer een derde van de omzet komt uit het Duitssprekende gedeelte van Europa. “Duitsland is hierbij onze belangrijkste afzetmarkt. We willen in 2016 dan ook sneller groeien op de Duitse markt, voornamelijk door de inzet van SEO. We moeten het echt hebben van de mensen die gericht op zoek gaan naar informatie rondom bretels. Op het zoekwoord ‘bretels’ staan we al op nummer 1 in Google. Vergelijkingssites, Adwords en e-mailmarketing doen voor ons erg weinig, bretels zijn nu eenmaal geen impulsaankoop. Gelukkig hebben we in de loop der jaren een trouwe schare fans opgebouwd die altijd aan ons denkt op het moment dat de broek afzakt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten