De 10 invloedrijkste ecommerce-personen

De 10 invloedrijkste ecommerce-personen

Jeff Bezos is wederom uitgeroepen tot de meest invloedrijke persoon in de ecommerce. De Amazon-oprichter staat bovenaan de Etail Power List. Twee andere Amazon-piefen staan ook in de top 10. Wat kun je als webwinkelier leren van al deze invloedrijke online retailers?

Het Britse Retail Week heeft voor haar Etail Power List 2016 een lijst samengesteld van de veertig meest invloedrijke personen uit de ecommerce-industrie. Helaas geen Daniël Ropers van Bol.com of Pieter Zwart van Coolblue, maar er valt genoeg te leren van de retailers die in dit overzicht staan.

1. Jeff Bezos – Extra diensten voor abonnees

Net als vorig jaar staat Jeff Bezos op één. Zijn bedrijf Amazon wordt het meest gevreesd in de online retail en terecht: het afgelopen jaar focuste het nog meer op fashion en food. Amazon wordt zo een one-stop shop voor alles: elektronica, boodschappen, boeken, muziek, tv, afhaalmaaltijden. Veel diensten zijn alleen beschikbaar voor Prime-leden, die overigens twee keer zo veel uitgeven als normale Amazon-klanten. Daarmee maakt Amazon het zowel voor zichzelf als voor klanten lonend om lid te zijn van haar exclusieve abonnementendienst.

2. Alex Baldock – Inzetten op personalisatie

Alex Baldock is de CEO van Shop Direct en is gestegen naar de tweede plek, doordat de technologie-investeringen van deze Britse ecommerce-speler haar vruchten hebben afgeworpen. Baldock heeft er mede voor gezorgd dat Shop Direct van een ouderwets catalogusbedrijf veranderde in een digitale pionier. Shop Direct gooit momenteel hoge ogen met personaliseren. Zo krijgt elke klant van het vlaggeschipmerk Very.co.uk een eigen, gepersonaliseerde homepage voorgeschoteld, gebaseerd op bezoek- en aankoopdata.

Shop Direct zet ook hevig in op de interactie met de klant vanuit elk onderdeel van de customer journey en werkt momenteel samen met IBM Watson om kunstmatige intelligentie beter in te kunnen zetten.

3. Doug Gurr – Concurrentie met gevestigde orde

Doug Gurr is de country manager van Amazon UK en is komen overwaaien uit de Chinese Amazon-business. In juni lanceerde hij de langverwachte boodschappendienst Amazon Fresh voor Prime-abonnees in Londen en ging gelijk de concurrentie aan met de grote vier supermarkten van Engeland. Ook lanceerde hij de Amazon Dash buttons en werd de snelle bezorgdienst Prime Now in meerdere Britse steden uitgerold.

4. Mark Lewis – Focus op omnichannel

Mark Lewis was de online-directeur van John Lewis, maar werd vorig jaar gepromoveerd tot retaildirecteur. Hij heeft nu de leiding over zowel de stenen winkels als de online tak en John Lewis zet steeds heviger in op omnichannel; meer dan de helft van de online bestellingen bij John Lewis wordt in de winkel opgehaald. Lewis maakte de verrassende beslissing om geld te vragen voor click-and-collect-bestellingen onder de 30 pond, om zo de kosten van fulfilment te kunnen betalen. Normaal kost afhalen in de winkel voor een consument niks, maar John Lewis wil daar niet langer aan meewerken. Een begrijpelijke, maar onpopulaire keuze. Mocht het goed uitpakken voor de retailer, dan zullen concurrenten zeker volgen.

5. Tim Steiner – Klantenservice en innovaties

Tim Steiner is de CEO van online supermarkt Ocado. De online speler zette vol in op klantenservice en technologische innovaties en dat lijkt zichzelf nu uit te betalen. Ocado’s winst blijft toenemen en met het veelgeprezen Ocado Smart Platform heeft het mogelijk goud in handen. Twee maanden terug ging supermarktketen Morrisons een nieuwe samenwerking aan met Ocado.

6. Nick Beighton – Buitenlandse business stopzetten

Nick Beighton is de nieuwe CEO van fashionretailer Asos en kon gelijk mooie cijfers overbruggen: de omzet steeg met 21 procent, terwijl de winst met 18 procent toenam in de eerste helft van dit jaar. Beighton moest een aantal lastige beslissingen nemen, waaronder het stopzetten van Asos in China, maar volgens de meeste analisten was dit een wijs besluit. Asos had al een naam opgebouwd wat betreft levering, maar doet er nu een tandje bij door klanten tijdvakken van één uur te bieden.

7. Ajay Kavan – Groot aanbod, lage prijzen, snelle levering

Kavan is de vice-president bij AmazonFresh, de dienst die afgelopen juni in het Verenigd Koninkrijk werd gelanceerd en gelijk de druk opvoerde richting de Grote Vier in supermarktland (Tesco, Asda, Sainsbury’s en Morrisons) en online concurrent Ocado. Door een breed scala aan producten, lage prijzen en snelle levering hoopt Amazon Fresh marktaandeel te winnen.

8. Mike Coupe – Klant overal en altijd laten shoppen

Coupe is de CEO van supermarktketen Sainsbury’s, dat in februari ecommerce-speler Argos overnam. Met die aankoop wil Sainsbury’s voldoen aan het veranderende klantgedrag en de wens om overal en altijd te kunnen shoppen. Met het uitgebreide netwerk van Argos (waarbij klanten voor 6PM kunnen bestellen om het voor 10PM in huis te krijgen) nu in bezit moet dat zeker mogelijk zijn.

9. Lord Wolfson – Focus op multichannel

Wolfson is de CEO van Next. De fashionketen was ooit vooraanstaand wat de logistieke capaciteiten betreft, maar het is op dat vlak veelvuldig ingehaald door de concurrentie. Desondanks heeft het een prachtige ecommerce-tak opgebouwd die dé groei voor het bedrijf moet realiseren. Next zet stevig in op de online tak in het buitenland en Label, waarbij niet-concurrerende merken van derden worden verkocht. Een nieuwe mobiele website en een iPad-app moeten meer mobiele shoppers aantrekken, terwijl Next ook tijdvakken van twee uur wil gaan aanbieden.

10. Mahmud Kamani en Carol Kane – Nieuwe productlijnen

Kamani en Kane zijn de CEO’s van Boohoo, dat in het eerste halfjaar de winst met 129 procent tot 14,4 miljoen pond zagen toenemen, terwijl de omzet met 40 procent steeg naar 127 miljoen pond. Boohoo is tien jaar geleden opgericht, maar nu al een gevestigde naam, die ook succesvol lanceerde in Australië en Amerika. Verdere Europese groei, in 2014 lanceerde het in Duitsland, wordt verwacht voor dit jaar. Volgens Retail Week ligt de kracht van Boohoo vooral in de snelheid waarmee het opereert: elke week worden er 500 productlijnen geproduceerd en staan er momenteel 20.000 productlijnen op de website.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten