CCV Exchange 2016: ‘Betalen wordt misschien wel gratis’

CCV Exchange 2016: ‘Betalen wordt misschien wel gratis’

Afgelopen dinsdag vond in de Amsterdam Arena CCV Exchange plaats, het overkoepelende (partner)evenement van CCV. Hét moment voor de organisatie om alle verschillende relaties te laten weten wat er in de organisatie gebeurt en welke ontwikkelingen zij zien in de retail van de nabije toekomst.

De partnerdag stond allereerst in het teken van de interne veranderingen. Naar buiten toe is CCV misschien één organisatie, maar intern zijn er verschillende fusies aan de gang. Daar zat het afgelopen jaar weer veel energie in, zo bleek dinsdag. De verschillende onderdelen van CCV komen onder een dak en in ons land gaat het verder onder de naam CCV Nederland, al liet CCV Shop eerder al weten dat die tak voorlopig nog even zelfstandig blijft opereren.

En natuurlijk is het bedrijf trots op de recente ontwikkelingen, waarvoor het recent nog genomineerd was als familiebedrijf van het jaar. Zo werd duidelijk dat er in Nederland zo’n 137.000 (web)winkeliers gebruikmaken van de oplossingen van CCV, waarvan de Amsterdam Arena er één is. “Bij CCV denken veel mensen nog altijd aan de betaalautomaten. We willen absoluut niet verloochenen waar we vandaan komen – we hebben nog nooit zo veel betaalterminals verkocht als in 2015 – maar we doen meer dan dat. Inmiddels kunnen we de gehele omnichannel-behoefte vervullen en we blijven innoveren. Eind volgende maand komen we bijvoorbeeld met een nieuwe oplossing: retourpinnen via een betaalterminaal.”

Een auto voor de klantdata? Geef dan maar een gin-tonic!

Verder werd duidelijk dat CCV meer wil inzetten op het belang van klantdata. Om kennis op te doen worden er meerdere pilots gedraaid. Een mooi voorbeeld is de case voor de handelsvereniging van het Belgische Sint-Truiden. Daar leverde CCV een klantenkaart, waarmee consumenten punten spaarden en eens per maand een auto of fiets konden winnen. De bijbehorende klantendata leverde veel waardevolle informatie op voor de handelsvereniging, maar de verwachting was dat jongvolwassenen massaal zouden meedoen. Helaas liepen die helemaal niet warm voor de prijzen. Een simpele actie waarbij gratis gin-tonic werd weggegeven, werd daarentegen veel enthousiaster ontvangen!

Het winkelgedrag van de toekomst

CCV is verder zeer actief geweest rond ShoppingTomorrow, waarover ook al gepresenteerd is op de Webwinkel Vakdagen. Zo zijn er vier scenario’s uitgewerkt en deze kwamen ook bij CCV Exchange uitgebreid aan bod. Bij twee ervan gaat de consument nauwelijks meer de deur uit. Zelf-bestellende koelkasten, 3D-printers en pakketboxen vereenvoudigen het leven van de drukke consument. Ook de tweede optie, waarbij Virtual Reality de zintuigen vervangt is mogelijk. CCV ziet het goed voor zich dat een groepje vriendinnen middels een VR-bril gaat shoppen op de markt in India, stofjes uitkiest en deze met behulp van een 3D-printer direct in het bezit heeft. De beleving vindt hierbij nog steeds plaats in de eigen omgeving.

Ook houdt het bedrijf rekening met een tegenbeweging waarbij de consument nog wel behoefte heeft om naar winkelgebieden te gaan. Het sociale karakter en het bieden van een belevenis staan hierbij centraal en gemak wordt dan steeds belangrijker. Zo is de verwachting dat mensen in 2030 de kleding niet meer passen, maar simpelweg in de kleedkamer hangen waarbij een interactieve spiegel toont hoe het eruit ziet op de persoon in kwestie en tevens een aantal bijpassende items laat zien. Snel en eenvoudig zijn hier de kernwoorden. Daarnaast houden ze rekening met het scenario waarbij de consument zich online oriënteert en in het winkelgebied een totaalbeleving wil, waarbij entertainment en contact met een community een grote rol speelt. Denk hierbij aan een spiegel die je kunt koppelen met je Facebook-account, waardoor vrienden op afstand kunnen meebeslissen.

Alles bij elkaar bood de CCV Exchange een mooi kijkje door de bril van het bedrijf, waarbij eens te meer duidelijk werd dat het bedrijf weliswaar groot is geworden met betaalautomaten, maar dat het voor zichzelf een steeds bredere rol ziet weggelegd in de totale retail. Met je smartphone boodschappen scannen en afrekenen, betalen met je horloge of vingerafdruk of automatisch betalen via je smartphone terwijl je met een product de winkel uitloopt: allemaal ontwikkelingen die gaande zijn en waarbij CCV de point of sale ziet veranderen in een point of interest. CCV ziet daarin een toekomst waarin de transactiekosten van een betaling nog lager worden, of zelfs gratis. Het verdienmodel zit dan in andere diensten, zoals het leveren van klantdata.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten