Bekende webwinkels en hun merkwaardige aanbod

grote webwinkels en hun opmerkelijke aanbodRecent kondigde parfumerie Douglas in Duitsland aan om binnenkort ook vibrators en andere erotische spullen te gaan verkopen. Een opmerkelijke stap, maar Douglas is lang niet de enige webwinkel die iets verkoopt wat de gemiddelde klant waarschijnlijk niet achter het bedrijf had gezocht. Zo verkopen ook Conrad en Bol.com merkwaardige spullen…

Als redactie van een ecommerce-site kijken we niet zomaar meer ergens van op. Zo ontdekten we allang dat schaamte-artikelen goed online te kopen zijn, dat er bijzondere webwinkels bestaan. Dat je zelfs je grafkist en eventueel bijpassende lichaamsonderdelen online kunt bestellen. Al is nog niet alles op het internet verkrijgbaar. Er zijn dus webwinkels in alle soorten en maten. Leuk en afwisselend al heb je van de écht grote webwinkels natuurlijk wel een bepaald beeld van wat ze zoal verkopen. Toch?

Douglas breidt uit
We weten best dat Douglas niet alleen parfum verkoopt. Naast geurtjes (waaronder ook deo, showergel, bodylotion en handcrème) verkoopt het ook allerlei crèmes, zonnebrandolie, make-up, nepwimpers, haarverzorgingsproducten, allerhande tassen, sieraden, sjaals en spullen voor in de badkamer. Maar de parfumerie zal (in ieder geval in Duitsland) ook vibrators en andere erotische producten gaan verkopen. En zo’n aanbod-uitbreiding is toch op z’n minst opmerkelijk te noemen.

Bol.com vuistdiep in een ruim productaanbod
Of wat te denken van de intimiteit-sector die Bol.com online heeft. Zal ook vast niet bij iedereen bekend zijn. Laat staan dat je tante, die je een Bol.com-cadeaukaart hebt gegeven voor haar verjaardag, weet dat ze in diezelfde webwinkel een hand-en-vuist-dildo (“voor het betere handwerk”) kan bestellen inclusief gratis verzending en 14 dagen bedenktijd. Yup, Bol.com is met recht ‘de winkel voor iedereen’…

Conrad doet eng
Maar het zijn heus niet alleen de erotische producten in onschuldige webwinkels die ons opvallen. Zo kregen wij een nieuwsbrief van Conrad waarin we werden gewezen op hun Halloween-aanbod. Ho, wacht? Conrad, de elektronica-winkel die ook auto-onderdelen, aggregaten, gereedschap, beveiligingsspullen en computer-accessoires verkoopt? Ja, die verkoopt dus ook skeletkostuums, nepvleermuizen en grafsteen met hologram. Nu kunnen we dat laatste wel begrijpen, want het is elektronica, maar dat kun je van sommige kostuums of accessoires toch moeilijk zeggen.

 Je kan je afvragen in hoeverre het zin heeft om als webwinkel te investeren in dergelijke uitstapjes. In het geval van Douglas kan het ’t aanboren zijn van een geheel nieuwe markt, iets wat ergens ook wel met het huidige aanbod valt te rijmen. (Douglas legt de keuze zelf uit door te zeggen dat ze hun focus niet veranderen, maar het aanbod puur willen uitbreiden met een ‘ander onderdeel van alle mooie dingen in het leven’). En Bol.com wil uiteindelijk gewoon álles verkopen, net als Amerikaanse voorbeelden als Amazon en eBay. Maar kan de mogelijkheid om bij hen rubberen vuisten en buttplugs te bestellen geen afbreuk doen aan het toch kindvriendelijke en brave, onschuldige imago dat Bol.com momenteel heeft? En zal Conrad ook maar iets merken aan hun omzet nu ze maar 29 Halloween-artikelen verkopen of gaan consumenten voor dit soort spullen toch gewoon naar een carnaval- of fopwinkel?

Het kan in ieder geval geen kwaad eens met een frisse, of totaal andere blik te kijken naar wat jij momenteel aanbiedt met je webwinkel. Misschien wordt het tijd om eens in te gaan op de constante verzoeken van je klant om ook product X te verkopen of om ook productcategorie Y aan te bieden. Kijk eens bij concurrenten (in het buitenland), wat verkopen zij nog meer in hun webwinkel?

Poes te koop
Of misschien weet je wel gewoon even wat extra aandacht te trekken door iets opmerkelijks te verkopen. Dat is webwinkel VideoFrank in ieder geval gelukt! Die webwinkel in beveiligingscamera’s heeft in de rubriek ‘animals’ opeens het poesje Jojo staan. “Kost een paar centen, maar dan krijg je ook wat”, zo staat er in de productomschrijving voor het beestje dat €934.297,52 zou moeten kosten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten