Groei aantal iDeal-betalingen neemt af

Groei aantal iDeal-betalingen neemt afIn Nederland vinden er steeds meer iDeal-betalingen plaats, maar de groei is wel flink aan het afnemen. Zo vonden er vorig jaar 117,2 miljoen transacties via iDeal plaats, wat met 93,9 miljoen in het jaar ervoor een groei van 24,8 procent betekent. De jaren ervoor was die groei echter veel groter.

Het aantal transacties in 2011 was namelijk 36,4% groter dan het jaar ervoor en in 2010 steeg het aantal transacties zelfs met ruim de helft van de betalingen in 2009. De totale omzet die met iDeal is betaald bedroeg in 2012 ruim 8,8 miljard euro, daar waar het in 2011 nog 6,8 miljard euro was. Ook de waarde van een gemiddelde iDeal-betaling is gestegen: die kwam vorig jaar uit op €74,20.

IDeal blijft groeien door mobiel
IDeal gaat nog wel verder groeien, zo verwacht Currence, het bedrijf achter de online betaalmethode. Online shoppen zal nog vaker plaatsvinden nu de smartphone en tablet steeds vaker worden gebruikt door de Nederlandse consument. Met de mobiele versie van iDeal die Currence in samenwerking met ING eind 2011 introduceerden, kunnen klanten van die bank nu overal en altijd online kopen. Andere banken testen ook al met mobiele versies en alhoewel alternatieven als achteraf betalen, PayPal, of enkele nieuwe creditcard-oplossingen al langer mobiel betalen aanbieden, lijkt de webwinkelier toch ook hier het liefst een iDeal-betaling aan te bieden.

In dat licht is het goed nieuws voor iDeal dat over de eerste helft van 2012 is gebleken dat, ten opzichte van een jaar geleden, het aantal mobiele kopers is verdubbeld (een stijging van 103%). De voorkeur om met iDeal te betalen ligt bij mobiel winkelen (69%) ook nog eens hoger dan bij online winkelen (55%).

Afname groei misschien wel logisch
Gaan we terug naar de afgenomen groei die vandaag bekend werd gemaakt, dan denken we gelijk terug aan het bericht dat wij in november schreven over de vermeende daling in populariteit van iDeal. Toen plaatsten we onze kanttekeningen bij de berichtgeving omdat er bij de data waarop de cijfers werden gebaseerd er met veel zaken geen rekening was gehouden.

Zo zullen grote online reizen, die toch een aanzienlijk deel uitmaken van de ecommerce-omzetten, minder vaak met Ideal worden afgerekend. En ook bij bovenstaand nieuws zullen de hoge heren van Currence zich waarschijnlijk niet direct zorgen gaan maken. Want het is wel logisch dat de groei op een gegeven moment afneemt.

De concurrentie neemt toe, het publiek wordt kritischer, maar iDeal lijkt daar nog niet onder te lijden. Natuurlijk groeide het aantal transacties vier jaar geleden veel sneller, omdat de ecommerce vier jaar geleden ook sneller groeide dan nu. Als ecommerce volwassen wordt, de totale markt veel minder hard gegroeid is, en het aantal webwinkels in sommige grafieken zelfs wat afneemt, is een groei van zo’n vijfentwintig procent in iDeal-betalingen natuurlijk nog altijd bijzonder goed.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten